Lomma kommun

E-tjänster

Use Google to translate the web. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Din bostad

När du kommer till Lomma kommun som nyanländ i Sverige, får du hjälp med bostad av kommunen. Så småningom är det tänkt att du ska hitta en egen bostad, ställ dig därför gärna i bostadskö så snart du kan.

Vi hoppas att den bostad du flyttat in i kan bli en första plats där du känner dig hemma och kan börja ett nytt liv. Om du inte vill eller kan bo kvar i denna bo­stad, måste du själv ordna nytt boende. Ställ dig gärna i kommunens eller privata fastighetsägares bostadsköer så snart du kan, då det ofta är långa köer.

Exempel på kommunal fastighetsägare där du kan ställa dig i kö är Boplats Syd. Etableringshandledaren kan hjälpa dig med detta.

Boplats Sydlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Om du vill köpa en lägenhet eller ett hus kontaktar du en mäklare. Du kan se vilka bostäder som finns att köpa i hela Sverige på Hemnet.

Hemnetlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

För äldre människor och personer med funktionsnedsättning finns också hjälp att få – bland annat i hemmet men också genom särskilda boenden för de som inte kan bo hemma.

Möbler till din bostad

Det är du som har huvudansvaret för att möblera din bostad, men du kan få hjälp av Lomma kommun. Du kan exempelvis kontakta din etableringshandledare för att se om det finns möbler tillgängliga på vårt lager med skänkta möbler. När du har fått personnummer och bankkonto kan du även få låna pengar av Centrala Studiestödsnämnden (CSN) för att köpa saker till ditt hem, som möbler och porslin. Detta är ett lån som ska återbetalas med ränta. Räntan är det allmänna priset på lånade pengar. Du kan också få studielån från CSN om du studerar. Fråga din etableringshandledare om du vill veta mer.
Centrala studiestödsnämnden

Försäkring för dig och ditt hem

Du som hyresgäst ansvarar också för att din bostad är försäkrad med en hem­försäkring. En hemförsäkring är ett ekonomiskt skydd för dig, din familj, din bostad och dina ägodelar. Om något stjäls eller förstörs i ditt hem ger hemförsäkringen dig rätts-, ansvars- och överfallsskydd. De flesta hemförsäkringar innehåller även ett reseskydd och ett skydd i eventuella rättstvister.

Det finns många olika försäkringsbo­lag som erbjuder olika hemförsäkringar. Du kan jämföra priser och villkor för att hitta den som passar dig bäst. Det är bra om du tecknar hemförsäkringen så snart som möjligt, gärna redan första veckan i ditt nya boende. Be din etableringshandledare om hjälp.

Viktigt att tänka på som hyresgäst

Det finns en del saker som är viktigt för alla hyresgäster att tänka på. Exempelvis hur tvättstugan fungerar, att alla sopor ska sorteras så att de kan återvinnas (källsorteras) och att det inte är tillåtet att röka inomhus. Tänk på att ta reda på och följa de ordningsregler som gäller för ditt specifika boende och ta hand om det på bästa sätt. Om reglerna inte följs kan hyresvärden säga upp kontraktet. Anledningar till att hyresvärden kan säga upp kontraktet kan du läsa mer om i ditt hyreskontrakt.

Felanmälan

Om något är fel eller trasigt i lägenheten kan du göra en felanmälan till Lomma kommun på 040-641 10 00 eller till info@lomma.se. Ange alltid ditt lägenhetsnummer när du kontaktar oss. Om det är ett akut fel när kommunhuset har stängt, exempelvis en vattenläcka eller trasig kyl och frys, ring 040-676 93 73.

Uppsägning av bostad

När du ska säga upp ditt hyreskontrakt måste du göra det skriftligt, till din hyresvärd. Uppsägningstiden är tre kalendermånader.

  • Ingen giltig användare vald.

Sidansvarig: Felicia Mellgren
Senast uppdaterad: 2017-09-18