Tobak

För att få sälja tobaksvaror krävs det att du har ett tillstånd. Ansökan lämnas till Lomma kommun och kan avse detaljhandelstillstånd, partihandelstillstånd eller ett tillfälligt tillstånd beroende på vilken verksamhet du ska bedriva. Försäljning får inte starta innan du fått tillstånd.

Kommunens prövning

För att beviljas tillstånd ställs krav på dig som söker om att du ska vara personligt och ekonomiskt lämplig för att utöva verksamheten. Det innebär exempelvis att du ska vara ekonomiskt skötsam och inte ha ett brottsligt förflutet. Har du skulder hos Kronofogden, anmärkningar hos Skatteverket eller förekommer i belastningsregistret så kan det innebära att du bedöms som olämplig att inneha försäljningstillstånd för tobak. När en juridisk person ansöker om tillstånd kan det innebära att alla personer med betydande inflytande i den juridiska personen utreds. Personer med betydande inflytande kan till exempel vara aktieägare med betydande inflytande, finansiärer, styrelseledamöter, verkställande direktör och bolagsdelägare. Tillståndsenheten gör en enskild bedömning i varje ärende.

I prövningen begär Lomma Kommun att sökande ska skicka in en egenremiss till Skatteverket för inhämtande av uppgifter. Det finns två egenremisser som fylls i av sökande och sedan skickas till Skatteverket.

Ett tillstånd för försäljning av tobak gäller enbart för det företag (organisationsnummer) som fått tillstånd och för det försäljningsställe (butik) som står angivet i beslutet. Tillståndet kan inte överlämnas till någon annan person, bolag eller flyttas med till ett nytt försäljningsställe.

Egenkontroll

Det ställs krav på dig som söker försäljningstillstånd att genomföra egenkontroll. För att beviljas tillstånd måste du bifoga ett egenkontrollprogram som är lämpligt för din verksamhet till din ansökan.

Av egenkontrollprogrammet ska bland annat framgå

  • hur du arbetar för att följa lagen med exempelvis ålderskontroll och förvaring
  • information och utbildning till personal
  • märkning, innehållsdeklaration och spårbarhet av tobak

Ansökningsavgift

Miljö- och byggnadsnämnden tar ut en fast avgift för din ansökan för att täcka kostnaderna för prövningen av tillståndsansökan. Ansökningsavgiften återbetalas inte om du får avslag på din ansökan.

Ärende

Avgift i kronor

Ansökan om stadigvarande försäljningstillstånd

8 000

Ansökan om tillfälligt försäljningstillstånd (inklusive tillsynsavgift)

4 000

Anmälan om ändrade ägarförhållanden/bolagsmän mindre än 50 %/ändrad företagsform

4 000

Anmälan om ändrade ägarförhållanden/bolagsmän mer än 50 %/ändrad bolagsform

6 000

Anmälan om enklare förändringar

1 000

Tillsynsavgift

Lomma kommun gör kontinuerligt tillsyn av verksamheter med försäljningstillstånd. För detta tar Lomma kommun ut en årlig tillsynsavgift som för närvarande är 4 000 kr.

Förändring av verksamhet med försäljningstillstånd

Om du har ett försäljningstillstånd för tobak och ska göra förändringar i din verksamhet, exempelvis i form av ägarbyte eller nytt bolagsnamn, måste du anmäla förändringen till tillståndsenheten. Om någon köpt in sig i din verksamhet måste verksamheten redovisa varifrån köparen fått sina pengar och hur överföringen av pengarna gått till. Kommunen bedömer om de nytillträdda personerna är personligt och ekonomiskt lämpliga. Anmälan om förändring ska göras i förväg.

Upphörande av försäljningstillstånd

Det är viktigt att du anmäler om du vill upphöra med försäljning av tobak i din verksamhet. När anmälan registrerats får du ett beslut om upphörande skickat till dig.

Läs mer

Kommunens regler kring tobakstillstånd utgår från Lagen om tobak och liknande produkter (Lag 2018:2088). På nedan länkar kan du läsa mer om lagen och Folkhälsomyndighetens information om tobaksförsäljning. Hos Folkhälsomyndigheten kan du även beställa åldersdekaler, läsa om märkning och spårbarhet och få vägledning i utformning av egenkontroll.

Kontaktuppgifter

Sofia Palmkvist

Tillståndshandläggare

Sidansvarig: Johan Persson

Senast uppdaterad: