Många som bor längs Lommabanan
är oroliga för att bullret från järnvägen
ska bli värre när persontågen
börjar gå på Lommabanan.

Trafikverket ska göra en ny utredning
kring bullerfrågan.

Bullerutredning av Lommabanan

Många som bor längs Lommabanan störs av järnvägsbuller och undrar vilka bullerskyddsåtgärder som ska göras och när. Sedan 2015 har Miljö- och byggnadsnämnden arbetat med att få Trafikverket att vidta bullerskyddsåtgärder.

Vad händer nu?

Miljö- och byggnadsnämnden har granskat Trafikverkets tidsplan och uppgifter från den utförda åtgärdsinventeringen. I juni beslutade nämnden att bland annat godkänna Trafikverkets tidsplan avseende fastighetsnära åtgärder, med förutsättning att spårnära skärmar kommer uppföras längs de planerade sträckorna. Fastighetsnära åtgärder inkluderar fönster, dörrar, ventiler och lokala skärmar för skyddade uteplatser. Enligt tidsplanen ska de första åtgärderna börja vid årsskiftet 2024/2025. Yttre faktorer som överklaganden kan påverka tidsplanen.

Ansvarsområden

Trafikverket ansvarar för järnvägarna. De måste därför se till att utredningar görs och att bullerskyddsåtgärder kommer på plats. Miljö- och byggnadsnämnden är tillsynsmyndighet. De ser till att reglerna i miljöbalken och beslut från myndigheter och domstolar följs.

Inga ljudnivåer över riktvärdena för väsentlig ombyggnad

Nämnden anser att det inte är tillräckligt att skydda bullerutsatta boende längs Lommabanan enligt bedömningen befintlig miljö. Nämndens ställningstagande är därför att inga bostadshus bör ha ljudnivåer över riktvärdena för väsentlig ombyggnad. Dessa riktvärden har Trafikverket också utgått från när de lämnat in sina redovisningar.

Historik

Sedan 2015 har Lomma, Kävlinge, Burlöv och Åstorp kommuner samt Söderåsens miljöförbund haft ett samarbete på grund av utbyggnaden av Lommabanan och Söderåsbanan. År 2015 förelades Trafikverket att komma med förslag på åtgärder och kostnader för dessa. Trafikverket lämnade in sina uppgifter först 2017, men de var för generella för att kunna användas.

År 2018 blev Trafikverket ombedda genom ett nytt föreläggande att lämna in mer detaljerade rapporter baserade på trafikmängden för år 2020. Detta för att kunna bestämma vilka åtgärder som behövs och som är rimliga att genomföra. Föreläggandet innehöll kortfattat följande punkter:

  1. Redovisa vilka bullerdämpande åtgärder som behövs för fastigheter med ljudnivåer över riktvärden enligt väsentlig ombyggnad

  2. Redovisa beräknad ljudnivå före och efter de bullerskyddsåtgärder som nämns i punkt 1

  3. Ljudnivån ska beräknas både inomhus och utomhus, inklusive uteplatser

Kommunerna var överens om att använda de riktvärden för väsentlig ombyggnad för hela järnvägssträckan som har fått förändrad bullersituation

Trafikverket överklagade beslutet i två instanser. I slutet av januari 2020 beslutade mark- och miljödomstolen, liksom länsstyrelsen tidigare, att hålla med nämnden. Det betyder att Trafikverket skulle lämna in de begärda uppgifterna till miljö- och byggnadsnämnden senast den 20 februari 2021. Men Trafikverket meddelade att de inte kunde lämna in materialet i tid och skulle göra det först i februari 2022.

Trafikverket lämnade in en bullerutredning i februari 2021 där de tittat på fastigheter med för höga ljudnivåer och undersökt möjliga bullerskyddsskärmar. Från mars 2021 till februari 2022 gjorde Trafikverket sedan en åtgärdsinventering. De besökte alla fastigheter med för höga ljudnivåer som inte är lämpliga för spårnära skärmar eller som behöver extra åtgärder.

Den 14 september 2022 skickade miljöenheten ett förslag till beslut om att lämna in slutredovisning gällande bullerskyddsåtgärder. Den 6 oktober 2022 lämnade Trafikverket in sin redovisning.

I slutet av 2022 redovisade Trafikverket resultatet från sin åtgärdsinventering. För Lomma kommun låg kostnaden för fasadåtgärder på fastigheter med spårnära skärm 16 615 000 kronor. Kostnaderna för uteplatser skulle läggas till senare. Åtta långa skärmar i kommunen hade undersökts. Totalt för bullerskyddsåtgärder längs hela sträckan (Lommabanan/Söderåsbanan) låg kostnaden mellan 194 och 348 miljoner kronor. Trafikverket planerar att genomföra åtgärderna under minst fem år och att ta fram en plan för detta under våren 2023. Trafikverket meddelade att åtgärderna som kommer att genomföras kan skilja sig från det som redovisats under mötet. Byggstart var tidigast 2024.

Trafikverket har meddelat att de bullerskyddsåtgärder som tidigare redovisats kan skilja sig från de som faktiskt kommer att genomföras. Därför tycker miljö- och byggnadsnämnden att det behövs en tydlig plan för åtgärder och tidsplan. I mars 2023 skickades ett beslut om detta till Trafikverket. Miljö- och byggnadsnämnden ville också ha mer information om uteplatser, fastigheter med kulturhistoriskt värde och fastigheter som inte har åtgärdsinventerats än.

Trafikverket överklagade nämndens beslut. I december 2023 upphävde Länsstyrelsen delar av beslutet. Trafikverket skulle fortfarande lämna in en skriftlig åtgärdsplan och tidsplan, men datumet ändrades till 31 mars 2024.

I slutet av februari 2024 presenterade Trafikverket förslag på framtida åtgärder. Förslaget som Trafikverket redovisat var uppdelat i två delar: fastighetsnära åtgärder och spårnära skärmar. Miljö- och byggnadsnämnden har därefter granskat informationen från åtgärdsinventeringen och Trafikverkets förslag med tidsplan.

Åtgärder

Enligt den senaste redovisningen är åtgärderna uppdelade i två delar. Fastighetsnära åtgärder kan påbörjas vid årsskiftet 2024/2025 och kompletteras senare med spårnära skärmar. Åtgärderna är baserade på att ombyggnaden klassas som väsentlig ombyggnad. Då är kraven på bullerskyddande åtgärder mycket högre och följande gränsvärden gäller:

  • 30 dB(A) ekvivalentnivå inomhus
  • 45 dBA, maximal ljudnivå inomhus, sovrum
  • 55 dBA, ekvivalent ljudnivå utomhus, uteplats
  • 60 dBA, ekvivalent ljudnivå utomhus, frifält
  • 70 dBA, maximal ljudnivå, uteplats

Åtgärderna ska vara rimliga med tanke på nytta och kostnader. De ska också vara tillräckliga för att skydda människors hälsa och förhindra olägenhet enligt miljöbalken. Bullernivåer över gränsvärdena enligt ovanstående kan enligt nämnden vara skadliga för människors hälsa.

Lommabanans framtid

Lommabanan öppnades för persontåg i december 2020. Trafikverket fortsätter att bygga ut banan med fler tåg och nya stationer. Lommabanan ska göra det lättare att pendla och bidra till ett mer klimatanpassat transportsystem. I Lomma kommun planeras två nya stationer i Flädie och Alnarp vara klara 2027.

För att läsa mer om Trafikverkets arbete med Lommabanan, besök deras hemsida: Lommabanan, Kävlinge–Arlöv, utbyggnad för persontrafik - www.trafikverket.se. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

  • Ingen giltig användare vald.

Sidansvarig: Helene Blom

Senast uppdaterad: