- Startsida
- Jobb och företagande
- Tillstånd, regler och tillsyn
- Serveringstillstånd
Serveringstillstånd
För att få servera alkohol behöver du ansöka om tillstånd hos kommunen. Med alkoholservering räknas alla former av servering av alkohol mot ersättning, även om den ingår i en annan avgift som till exempel entréavgift. På denna sida finns information och blanketter för att ansöka om serveringstillstånd eller för att anmäla ändringar i ett befintligt tillstånd.
Ansökan bedöms utifrån Alkohollagen ( länk: Alkohollag (2010:1622) | Sveriges riksdag (riksdagen.se) Länk till annan webbplats. ) och Lomma Kommuns riktlinjer (länk till pdf) för serveringstillstånd. Du kan ansöka om stadigvarande serveringstillstånd om du driver verksamhet, eller tillfälligt serveringstillstånd om du endast planerar enstaka arrangemang.
Då behövs inte ett serveringstillstånd
Tre kriterier måste vara uppfyllda för att serveringstillstånd inte ska behövas. Undantag från serveringstillstånd gäller om serveringen:
- avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer, det vill säga ett slutet sällskap
- sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna
- äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker
Samtliga punkter ska vara uppfyllda för att undantaget ska gälla. En privat bröllopsfest är ett exempel på när serveringstillstånd inte behövs.
Handläggning av ansökan
När Miljö- och byggnadsnämnden får in en ansökan om stadigvarande serveringstillstånd börjar vi utredningen genom att granska inlämnade handlingar och identifiera personer med betydande inflytande i verksamheten. Därefter görs en kontroll av personlig och ekonomisk lämplighet. Det innebär att vi skickar remisser till Polisen, Skatteverket och Kronofogden för att säkerställa att det inte finns hinder för att bevilja serveringstillstånd.
Ett ärende om serveringstillstånd ska fattas inom fyra månader från det att ärendet är komplett. Vid ansökan av stadigvarande tillstånd i Lomma kommun är handläggningstiden cirka 1-2 månader efter att en fullständig ansökan inkommit. Tänk därför på att vara noga med att lämna in alla handlingar som krävs. Beroende på vad utredningen visar kan fler handlingar komma att begäras in under ärendets gång.
Sökande ska ha goda kunskaper om alkohollagstiftningen vilket säkerställs genom ett kunskapsprov som skrivs hos kommunen. Vi gör vanligtvis ett platsbesök för att titta på lokalen, som ska vara avgränsad och överblickbar med sittplatser för matservering. Lokalen ska ha ett av Räddningstjänsten godkänt brandskydd och vara registrerad som livsmedelsanläggning. Det görs en bedömning av menyn för att säkerställa att det finns ett varierat utbud av tillagad mat och alkoholfria dryckesalternativ.
För tillfälliga tillstånd går handläggningen till på samma sätt, men det finns inget krav på kök i serveringslokal. Det är också lägre krav på matutbud, även om det ska serveras tillredd mat.
När alla handlingar är inlämnade och granskade och alla krav är uppfyllda skriver vi en utredning med beslut och skapar vid beviljat serveringstillstånd ett tillståndsbevis som skickas till tillståndshavaren. Tillståndet registreras i Alkohol- och tobaksregistret hos Folkhälsomyndigheten och förmedlas även till Länsstyrelsen och Polisen.
Beslut om serveringstillstånd går att överklaga till Förvaltningsrätten i Malmö. Om du inte är nöjd med beslutet kan du överklaga genom att skriva till Lomma kommun. Kommunen har möjlighet att yttra sig och ändra beslutet. Om beslutet kvarstår, skickar vi ditt överklagande med samtliga handlingar till Förvaltningsrätten i Malmö som tar det slutgiltiga beslutet.
Tillsyn
När du har fått ditt tillstånd kommer vi på miljöenheten och/eller polisen bedriva tillsyn på din restaurang för att kontrollera att serveringen följer alkohollagen. Det är du som tillståndshavare eller serveringsansvarig på plats som ansvarar för att ge information och underlätta tillsynen vid ett besök. Vid tillsyn kontrolleras bland annat ordning och nykterhet, att ingen under 18 år serveras alkohol, mat- och dryckesutbud, prissättning, att kassaregister och personalliggare sköts korrekt och att nödutgångar är fria.
Förutom besök på serveringsstället görs också inre tillsyn, som är en kontroll och uppföljning av tillståndshavarens personliga och ekonomiska förhållanden. Vid inre tillsyn kontrolleras även om anmälan av eventuell förändring i verksamhet är gjord.
En tillståndshavare som inte uppfyller de krav som gäller för tillståndet eller följer alkohollagens bestämmelser kan tilldelas en erinran eller varning. Vid allvarliga fall eller upprepade förseelser kan en varning meddelas utan att ha föregåtts av en erinran. Syftet med såväl erinran som varning är att tillståndshavaren ska ges möjlighet att rätta till missförhållanden. Om tillståndshavaren brutit mot lagen på ett sådant sätt att varning inte är en tillräckligt ingripande åtgärd, eller har tilldelats en eller flera varningar utan att åtgärda bristerna, kan tillståndet återkallas.
Serveringsansvarig personal
Verksamheter med stadigvarande serveringstillstånd ska anmäla serveringsansvariga personer till kommunen. Serveringsansvariga ska vara över 20 år och vara särskilt utsedda av tillståndshavaren att kunna ansvara för alkoholserveringen. En serveringsansvarig person ska vara på plats under hela serveringstiden. Om en ny serveringsansvarig person utses ska en ny komplett lista över samtliga serveringsansvariga personer lämnas till kommunen. Även tillståndshavaren själv ska stå med på listan.
Anmäla ändring i gällande tillstånd
Som tillståndshavare ska du i förväg anmäla ändringar som sker i verksamhet eller tillståndshavande bolag. Det kan vara att någon i ledningen träder ur bolaget och en ny person träder in. Det innebär att den nya personens lämplighet ska prövas precis som vid en nyansökan. En ändring kan också vara att serveringslokalen byggs om eller att en tillståndshavare vill utöka serveringstid eller uteservering.
Upphörande av serveringstillstånd
Om en verksamhet ska upphöra eller om du som tillståndshavare vill avsluta ditt serveringstillstånd ska detta utan dröjsmål anmälas till kommunen. Ett serveringstillstånd som inte nyttjas ska återkallas av kommunen.
Efter att en anmälan om upphörande inkommit skickar vi ett beslut om att serveringstillståndet upphör att gälla. Med beslutet får du en restaurangrapport som avser den period som du haft tillstånd under innevarande år. Rapporten ska fyllas i även om du inte haft någon försäljning under denna period då uppgifterna används för statistikbearbetning.
Kunskapsprov
För att beviljas serveringstillstånd behöver du visa att du har tillräcklig kunskap om Alkohollagen, vilket vanligtvis säkerställs genom ett kunskapsprov som skrivs på plats hos
kommunens tillståndshandläggare. Provet ska skrivas inom 90 minuter och består av
cirka 30–60 frågor, beroende på vilken typ av tillstånd du söker. Frågorna handlar om
alkoholpolitik, tillsyn, mat och utrustning samt servering.
För att boka provskrivning hör du av dig till kommunens tillståndshandläggare.
Mer information om kunskapsprov hittar du på Folkhälsomyndighetens hemsida: Kunskapsprov om alkohollagstiftning (folkhalsomyndigheten.se) Länk till annan webbplats.
Restaurangrapport
Du som har ett stadigvarande serveringstillstånd ska varje år lämna en restaurangrapport över din försäljning av alkoholdrycker till Folkhälsomyndigheten. Uppgifterna i rapporten ska gälla perioden januari–december för året som gått (rapportåret).
Restaurangrapporterna skickas ut av kommunen i december och rapporteringen ska vara gjord senast den 1 mars året efter. Rapporteringen görs digitalt hos Folkhälsomyndigheten. Anvisning om hur detta går till och inloggningsuppgifter finns med i utskicket från oss. Det går också bra att skicka in blanketten till miljöenheten. På Folkhälsomyndighetens hemsida finns mer information om rapportering av restaurangrapport: Frågor och svar om rapportering av restaurangrapport och statistikrapport — Folkhälsomyndigheten (folkhalsomyndigheten.se) Länk till annan webbplats.
Exempel på avgifter
Ny ansökan | Avgift |
---|---|
Stadigvarande servering till allmänheten/slutet sällskap | 10 000 kr |
Tillfällig servering till allmänheten (1-2 dagar) | 4600 kr |
Tillfällig servering till allmänheten (mer än 2 dagar) | 6100 kr |
Tillfällig servering till slutet sällskap, per serveringstillfälle | 1600 kr |
Tillfällig servering till slutet sällskap, fler än 4 tillfällen under 1 år | 7100 kr |
Tillfällig servering vid provsmakning till allmänheten | 3000 kr |
Tillfällig servering vid provsmakning till slutet sällskap | 1000 kr |
Gemensam serveringsyta | 3000 kr |
Godkännande av lokal för catering | 1000 kr |
Pausservering till allmänheten | 1000 kr |
Ny bedöming till följd av förändring | Avgift |
---|---|
Utökad alkoholdryck | 4000 kr |
Om-/tillbyggnad eller ändrade serveringslokaler | 2600 kr |
Nya delägare/bolagsmän mindre än 50% ändrad företagsform | 4000 kr |
Nya delägare/bolagsmän mer än 50% ändrad företagsform | 6000 kr |
Uteservering | 2600 kr |
Utökning tillstånd för catering till slutna sällskap | 2600 kr |
Utökade serveringstider | 2600 kr |
Mindre ändringar t.ex. namnbyte | 1000 kr |
Övrigt | Avgift |
---|---|
Kunskapsprov | 1000 kr |
Påminnelseavgift försenad restaurangrapport | 500 kr |
Fast tillsynsavgift per tillstånd och år * Avgiften för tillsyn av servering av alkohol beräknas utifrån en fast och en rörlig avgift, där den rörliga avgiften baseras på restaurangrapporten för föregående års alkoholomsättning | 1000 kr |
Sidansvarig: Johan Persson
Senast uppdaterad: