Val till Europaparlamentet den 9 juni 2024

Skylt med texten "Här kan du rösta!"

Foto: Fialotta Bratt

Den 9 juni 2024 äger val till Europaparlamentet rum i Sverige.

Röstkort och valinformation

Röstkort och information om hur det går till att rösta skickas till dig från Valmyndigheten. Du ska ha fått röstkortet senast 22 maj 2024.

Om din valförsändelse skulle komma bort kan du till och med valdagen få ett dubblettröstkort från kommunen. Ring 040-641 10 00 under kommunens öppettider.

Från och med 25 maj kan du också få dubblettröstkort under lördagar och söndagar i förtidsröstningslokalerna på Stationshuset i Lomma och biblioteket i Bjärred, under samma tider då förtidsröstningen pågår.

Om du ska förtidsrösta eller budrösta måste du ha ett röstkort.

Du som tänker rösta i vallokal på valdagen behöver inte ha något röstkort utan kan gå till vallokalen och avge din röst ändå. Du måste kunna identifiera dig och bör därför ha med dig giltig legitimation.

Även den som förtidsröstar och den som är bud måste kunna identifiera sig och bör därför ha med sig legitimation.

Vallokaler

Vilket valdistrikt du tillhör framgår av ditt röstkort.

Valdistrikt

Flädie - Fjelie

Bjärred Ö

Rutsborgshallen

Observera att antalet valdistrikt har utökats till 16, och att flera valdistrikt har vallokal i samma idrottshall. Det är därför bra om du tar med dig ditt röstkort, eller kontrollerar vilket valdistrikt du tillhör, för att enklare hitta rätt i lokalen.

Vallokalernas öppettider

Vallokalerna kommer att ha öppet på valdagen den 9 juni kl. 08.00 – 21.00.

Förtidsröstning

Du som vill förtidsrösta kan göra det från och med den 22 maj till och med valdagen den 9 juni 2024.

Förtidsröstning äger rum dels hos Kontaktcenter i Stationshuset i Lomma, Järnvägsgatan 7, dels på biblioteket i Bjärred, Folkungavägen 6. Tider för förtidsröstning är följande:

Stationshuset i Lomma

• Måndag–torsdag: kl. 08.00 – 18.00
  • Fredag: kl. 08.00 – 15.00
  • Lördag: kl. 11.00 – 15.00
  • Söndag: kl. 12.00 – 16.00
  • 6 juni (Nationaldagen): kl. 12.00 – 16.00
  • 7 juni: kl. 09.00 – 15.00
  • 9 juni (Valdagen): kl. 08.00 – 21.00

Biblioteket i Bjärred

• Måndag–onsdag: kl. 10.00 – 19.00
  • Torsdag–fredag: kl. 10.00 – 17.00
  • Lördag: kl. 11.00 – 15.00
  • Söndag: kl. 12.00 – 16.00
  • 6 juni (Nationaldagen) kl. 12.00 – 16.00
  • 9 juni (Valdagen): kl. 08.00 – 21.00

Budröstning och ambulerande röstmottagning

Du som på grund av sjukdom, funktionshinder eller ålder inte själv kan ta dig till en lokal där röster tas emot kan rösta genom bud. Följande personer kan anlitas som bud:

• make/maka eller sambo,
  • väljarens, makens eller sambons barn, barnbarn, föräldrar eller syskon,
  • vårdare eller
  • lantbrevbärare.

Alternativt kan man rösta med hjälp av kommunens ambulerande röstmottagning.

Om du är i behov av att få hjälp av kommunens ambulerande röstmottagning eller om du behöver material till budröstning och information om hur det går till kan du från och med 22 maj och fram till valdagen den 9 juni vända dig till kommunens Kontaktcenter, telefon 040-641 10 00.

Ambulerande röstmottagning på Jonasgården, Vega, Orion och Strandängsgatan 2

För att du som är boende på kommunens särskilda boenden ska ha möjlighet att rösta i EU-valet på ett enkelt sätt, kommer röstmottagningar att äga rum där på följande tider:

• Jonasgården i Bjärred: måndag 27 maj kl. 10:00-11:00
  • Strandängsgatan 2 i Lomma: tisdag 28 maj kl. 10:00-11:00
  • Vega i Lomma: onsdag 29 maj kl. 10:00-11:00
  • Orion i Lomma: torsdag 30 maj kl. 10:00-11:00

Kommunala folkomröstningar

I samband med EU-valet kommer två kommunala folkomröstningar att hållas. Mer information hittar du här:

Folkomröstningar ska genomföras den 9 juni - Lomma kommun Länk till annan webbplats.

Ytterligare information

Om du har andra frågor kring valet är du välkommen att ringa 040 – 641 10 00, eller mejla till val@lomma.se.

Ytterligare information om valet hittar du på Valmyndighetens hemsida www.val.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

• Ingen giltig användare vald.

Sidansvarig: Maria Zingmark