Skadeståndsanspråk

Om du drabbats av en skada i Lomma kommun, som du anser att kommunen är ansvarig för, ska du i första hand anmäla skadan till ditt försäkringsbolag.

Skadeståndsanspråk mot kommunen kan exempelvis gälla:

Vilka uppgifter ska finnas med i ersättningssanspråket?

Den skadedrabbade har oftast bevisbördan så det är viktigt att den skadelidandes försäkringsbolag underrättas och att nedanstående uppgifter anges:

  • Namn och dina kontaktuppgifter (adress, telefonnummer, e-post).
  • Skadedatum.
  • Skadeplats.
  • Beskrivning av händelseförlopp och grund för ersättningsanpråk.
  • Bild på skadeplats.
  • Bild på skadan.
  • Kopia på besked från skadelidandes försäkringsbolag avseende ersättning och självrisk
  • Preciserat ersättningsanspråk i kronor. En beskrivning och dokumentation av faktiska kostnader, uppskattningar eller offerter från hantverkare kan inte ligga till grund för utbetalning av ersättning.

Skadeanmälan ska skickas till den skadedrabbades försäkringsbolag samt till info@lomma.se eller Lomma kommun, 234 81 Lomma.

Ersättningssanspråket kommer därefter skickas vidare till kommunens försäkringsbolag, Kommunassurans, för utredning och bedömning av om kommunen kan anses skadeståndsskyldig eller inte.

Kommunassurans har tagit fram en informationsskrift till den har för avsikt att rikta ett skadeståndskrav mot en kommun. Denna finns att beställa via kommunens kontaktcenter.

  • Ingen giltig användare vald.

Sidansvarig: Ib Nilsson

Senast uppdaterad: