- Startsida
- Utbildning och barnomsorg
- Kvalitet och utveckling
Kvalitet och utveckling
Enligt skollagen ska ett systematiskt kvalitetsarbete bedrivas både på huvudmannanivå och på skolenhetsnivå. Syftet med ett systematiskt kvalitetsarbete är att synliggöra kvalitet och likvärdighet.
Kvalitetsgranskning
Skolinspektionen har genomfört kvalitetsgranskningar av Lomma kommun. I tillsynen har det framkommit att vi uppfyller författningarnas krav. Senaste kvalitetsgranskningen var 2021.
Det nationella kvalitetssystemet för skolväsendet
Syftet med ett systematiskt kvalitetsarbete är att synliggöra kvalitet och likvärdighet, vad vi gör, varför och vad det leder till. Genom att planera, följa upp, analysera, dokumentera och utveckla utbildningen kan vi skapa och dela kunskap om vad som leder till framgång.
De nationella målsättningarna, delmålen och indikatorerna ingår, tillsammans med verksamhetens förutsättningar och faktorer för framgångsrik skolutveckling i det nationella kvalitetssystemet för skolväsendet. I kvalitetssystemet ingår även skollagens regleringar av det systematiska kvalitetsarbetet, Skolverkets kommande föreskrifter om det systematiska kvalitetsarbetet, kvalitetsdialogerna och Skolinspektionens tillsyn.
Systematiskt kvalitetsarbete med fokus på lärdomar
Ett ord som är viktigt i det systematiska kvalitetsarbetet är begreppet Lär. Rent praktiskt utgör det stommen i vårt årshjul där vi tolkar statens författningar.
Kvalitetsrapport och enhetsplan
Kvalitetsrapporten är rektorernas uppföljning och utvärdering av förskole- och skolenhetens måluppfyllelse avseende utbildningsuppdraget.
Enhetsplanen är rektorernas prioriterade utvecklingsmål för kommande läsår.
Lärventilering
Lärventilering är en kvalitetsdialog där rektorerna får återkoppling på enhetens kvalitetsrapport av förvaltningen. Syftet är att stärka rektorerna i skrivandet samt att de som möts har ett lärande samtal.
Lärseminarium
Lärseminarium är en kvalitetsdialog mellan förvaltning, rektorer och pedagoger med fokus på uppföljning av enheternas utvecklingsarbete.
På så sätt ges huvudmannaföreträdare och rektorer möjlighet till regelbunden dialog i ömsesidiga samtal om skolornas resultat och utvecklingsbehov, i syfte att bidra till bättre beslut om prioriteringar och utvecklingsinsatser.
Syftet är att ge huvudmannen underlag om var arbetet med måluppfyllelse står, vilka effekter genomförda åtgärder haft och vilket stöd som behövs.
Lärrapport
Lärrapport är ett verktyg i huvudmannens uppföljning av utbildningsuppdraget. I Lärrapporten presenteras måluppfyllelse, mönster i data, reflektion och vad som ska förbättras i utbildningen.
Lärstämma
Lärstämma är kvalitetsdialog mellan politiker och professionella med utgångspunkt i Lärrapporten. Syftet är delande av kunskap och erfarenheter från sådant som har fungerat, varit framgångsrikt och utmaningar som verksamheterna ställs inför.
Kommunikation mellan nivåer i huvudmannens verksamhet är ett viktigt verktyg för att utveckla utbildningen.
Sidansvarig: Thomas Ladö
Senast uppdaterad: