- Startsida
-
Kommun och politik
-
Ekonomi
-
Kundfaktura
Kundfaktura
Det finns tre sätt att få en elektronisk faktura från Lomma kommun.
E-faktura till privatpersoner
En e-faktura är en faktura som skickas direkt till din internetbank. Det är både enklare och mer miljövänligt än pappersfakturor. Du får fakturan snabbare, och betalningsinformationen fylls i automatiskt.
Fakturor utställda med betalning till bg 5678-4820 är möjliga att koppla till e-faktura.


Kan jag få e-faktura? Hur gör jag?
E-faktura kan användas av privatpersoner som har internetbank. För att få e-faktura måste du vara kund i en bank som tar emot e-fakturor och samtidigt måste du ha en betaltjänst via din internetbank.
Du anmäler att du vill ha e-faktura från Lomma kommun på din internetbank. Via din internetbank letar du upp anmälan för elektronisk faktura och följer instruktionerna för anmälan. Fyll i formuläret som finns i internetbanken. Om du betalar maka/makes fakturor måste du komplettera med fakturamottagarens namn och personnummer. Nästa faktura du får från Lomma kommun blir då en elektronisk faktura.


Varför ska jag välja e-faktura?
- E-faktura är både enklare och säkrare då uppgifter som OCR-nummer, förfallodatum och belopp är förifyllda på internetbanken. Du behöver bara godkänna fakturan för att den ska betalas på rätt dag och till rätt konto.
- E-faktura är mer miljövänligt då den minskar användningen av papper, kuvert och distribution av pappersfakturor.
- E-fakturan sparas i din egen internetbank och du har överblick över dina räkningar.


Hur vet jag att jag fått en elektronisk faktura till min internetbank?
Du måste regelbundet kontrollera din internetbank om du har några elektroniska fakturor som kommit för betalning.


Får jag pappersfaktura?
Nej, när du är anmäld till elektronisk faktura får du inte längre några pappersfakturor från Lomma kommun, men du kan alltid skriva ut eller spara ner din e-faktura via din bank.


Vilken information får jag på den elektroniska fakturan?
Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.


Kan jag kombinera elektronisk faktura med autogiro?
Ja.


När får jag den elektroniska fakturan?
Den elektroniska fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle fått pappersfakturan.


Vad händer om jag missar att betala?
Om du missar att betala din elektroniska faktura skickar Lomma kommun en påminnelse på papper.


Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten elektronisk faktura från Lomma kommun


Hur avanmäler jag mig från elektronisk faktura?
Via din internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura, där följer du instruktionerna för avanmälan.


Vart vänder jag mig om jag har frågor om elektronisk faktura?
Har du frågor om betalningen, kontakta din internetbank.
Har du frågor om innehållet i fakturan kontaktar du Lomma kommun. Din handläggare står på fakturan.


Varför ser jag inte mitt personnummer i anmälningsformuläret?
Det hämtas automatiskt från internetbanken och finns där även om du inte ser det, fältet är blåmarkerat med texten personnummer.
ePostfaktura till privatpersoner
ePostfaktura är ett alternativ för dig som önskar få fakturan direkt till din e-post, samma dag faktureringen körs. Vill du ha ePostfaktura, skicka ett mejl till kund@lomma.se
Ange dessa uppgifter i mejlet:
- Namn
- Personnummer
- Kund nr för befintlig kund
- e-postadress
Swefaktura/Peppol kundfaktura till företag
Önskas Swefaktura/Peppolfaktura från Lomma Kommun, skicka ett mejl till kund@lomma.se
Ange dessa uppgifter i mailet:
- Företagets namn
- Organisationsnummer
- GLN nummer
Sidansvarig: Mailinda Forsberg
Senast uppdaterad: