Gör din röst hörd!

Valsedlar

Det är valtider och du märker hur kommunen fylls med reklamskyltar på politiska partier, partibeklädda människor på torg och valsedlar som rasslar in i brevlådan.

Valtider är för mig en högtid. Vi firar att alla svenska medborgare får vara med och tycka till om hur landet ska styras fyra år framåt. Även om man inte är svensk medborgare får man lov att rösta i kommunvalet om man har varit bosatt i kommunen en viss tid.

För det är inte självklart att alla får lov att vara med och tycka till. Förra året, 2021, firade vi 100 år av allmän rösträtt. Det var det året då alla kvinnor också fick rösta. Det är inte så länge sedan om man tänker efter. Jag hade en mormor och morfar som var född före den tiden. Så självklart är det inte.

Runt om i världen ser vi också exempel på valfusk, förföljelser, hot och våld mot människor som röstar eller kandiderar i opposition. En av de böcker som påverkat mig mycket genom livet gällande just demokrati är ”Andarnas hus” av Isabel Allende. Hon beskriver ett Chile där vardagen bestod av politik. Alla hade en åsikt. Och man diskuterade vilt. Sen kom förändringen, en förändring som först ansågs gå för långsamt och sedan för snabbt. Reaktionen blev en statskupp och militärjuntans skräckvälde under många år framåt.

Så demokratin är skör, och även om vi haft demokratiska val i hundra år så ska vi aldrig ta den för givet. Den måste vårdas, den måste skällas på och den måste bli myst med.

Visste du förresten att valdeltagandet i Lomma kommun i regel är särdeles högt i landet? Högst faktiskt! 93,9 procent röstade i riksdagsvalet 2018. Det kan ju tänkas att det gör Lomma till landets mest demokratiska kommun.

Så när du tar plats i en valvaka, i soffan där hemma eller kikar från kafferasten på ditt nattjobb den 11 september; njut lite extra och tänk att resultatet som kommer på kvällen är resultatet av hundra års demokrati!