Datum: | Nyheter: Omsorg & hjälp

Fixaren ger praktisk och digital hjälp

Person med skärmplatta som visar en annan person

Fixaren är en tjänst som startades för att förebygga fallolyckor i hemmet. Förutom att få hjälp med tunga lyft går det även att få hjälp med mobiler och surfplattor.

Miljan Andric

Miljan Andric

Kommunens ”Fixare” Miljan Andric är ett välkänt ansikte för många. Sedan 2019 har han uppdraget att hjälpa främst äldre kommuninvånare med både praktiska och digitala problem.

Även om jag oftast blir ombedd att till exempel sätta upp rullgardiner och tavlor eller hjälpa till med tunga saker, berättar Miljan, är det fler och fler som behöver hjälp med lite mer tekniska saker som appar i mobilen eller mejlprogram i datorn. Detta blev extra tydligt under pandemin.

För vissa var jag det enda ansiktet de såg. Att då kunna bidra till att de kunde koppla upp sig på nätet och få kontakt med anhöriga via digitala plattformar kändes extra roligt. För mig spelar det ingen roll hur lång tid det tar för någon att lära sig något nytt, det är bara väldigt roligt att få vara med och se glädjen när någon lyckas med något som de först trodde var omöjligt.

Förebygga digitalt utanförskap

Fixaren är en del av den förebyggande verksamheten. Anhörigstödet och Mötesplatserna är andra verksamheter som erbjuder social samvaro och gemensamma aktiviteter för kommunens mer seniora invånare.

Att förbygga fallolyckor är viktigt, men att förhindra social isolering och digitalt utanförskap är minst lika angeläget, betonar Ulrika Hjelm Clausen, enhetschef för förebyggande och öppen verksamhet. Att vara en del av det digitala samhället är inte självklart för alla, men blir mer och mer nödvändigt, inte minst för att kunna behålla sin självständighet i hemmet.

IT-säkerhet i fokus

Något som är viktigt att tänka på vid digitala kontakter är att aldrig lämna ut personliga uppgifter som bank-id eller kontonummer till personer man inte känner, för att minska risken att bli utsatt för bedrägeri.

Jag ringer alltid och bokar tid, berättar Miljan, och det sker först efter att brukarna har kontaktat mig. Vi pratar mycket om IT-säkerhet. Det jag gör är att visa hur själva processen går till. Själva utförandet får brukarna själva göra, berättar Miljan.

Montering av lås

Framöver kommer Fixaren även att hjälpa till med att montera lås till personer som blivit beviljade insatser av biståndshandläggare.

Fakta och kontakt

Fixaren är en tjänst som startades redan för 13 år sedan, då med främsta syfte att förebygga fallolyckor i hemmet. Tjänsten vänder sig till pensionärer och personer med funktionshinder. Förutom att få hjälp med tunga lyft går det även att få hjälp med mobiler, datorer och surfplattor. Tjänsten är avgiftsfri.

Du kan nå Miljan på 0733-41 16 70, vardagar kl. 8.30–17.00 och via e-post: fixaren@lomma.se.

Läs mer om tjänsten Fixaren här

  • Ingen giltig användare vald.

Sidansvarig: Ulrika Hjelm Clausen

Navigera vidare

Arkiv