Retroaktiv avgiftskontroll

I Lomma kommun ska alla vårdnadshavare betala rätt avgift för barnomsorgen. För att åstadkomma det gör vi årligen en retroaktiv avgiftskontroll. Den som har betalt för mycket får pengar tillbaka och den som har betalt för lite får en faktura.

Vid kontrollen tittar vi på hur mycket barnomsorgsavgift du har betalt under det aktuella året. Det jämförs med vad du borde ha betalt, om du anmält en månadsinkomst motsvarande den taxerade årsinkomsten, delat med tolv.

Avgiftskontrollen görs med drygt två års eftersläpning, vilket innebär att vi kontrollerar att rätt avgift debiterades för två år sedan. Detta beror på att vi behöver ha tillgång till korrekta taxeringsuppgifter från Skatteverket.

Vanliga frågor och svar

Varför gör ni den här kontrollen?

Vårdnadshavare har ansvar för att meddela rätt inkomst och familjeförhållanden så att barnomsorgsavgiften för hushållet blir rätt. Barnomsorgsavgiften grundas på hushållets totala inkomst före skatt, oavsett om det finns gemensamma barn eller inte. Vi vill med kontrollen följa upp att alla betalt rätt avgift. Det är en rättvise- och trygghetsfråga att familjer behandlas lika och betalar avgift enligt den taxa som gäller. Det är lika viktigt att betala tillbaka som att kräva in pengar.

Vem har beslutat att kontrollen ska göras?

Kommunstyrelsen beviljade barn- och utbildningsnämnden medel för införandet av retroaktiv avgiftskontroll den 19 juni 2019.

Hur går kontrollen till?

  1. Kommunen får uppgifter om din inkomst från Skatteverket.
  2. Din årsinkomst delas med 12 för att få fram en ungefärlig månadsinkomst.
  3. Den jämförs med den inkomst du anmälde till kommunen under året som granskas.
  4. Om uppgifterna inte stämmer, räknar kommunen om avgiften.

Belopp under 600 kronor för hela året återbetalas inte och faktureras inte heller.

Varför kontrolleras inkomster från 2023 först nu?

Skatteverket lämnar ut inkomstuppgifterna tidigast i början av 2025. Därför görs kontrollen med två års fördröjning.

Uppdateras inte min inkomst automatiskt?

Nej, inkomsten uppdateras inte automatiskt. Vårdnadshavare har ansvar för att meddela rätt inkomst och familjeförhållande så att barnomsorgsavgiften för hushållet blir rätt.

Vad räknas som inkomst?

Som avgiftsgrundande inkomst räknas alla skattepliktiga inkomster och bidrag som omfattas av inkomstslaget tjänst samt överskott i inkomstslaget näringsverksamhet enligt inkomstskattelagen. Detta är till exempel lön och andra ersättningar i anslutning till anställning (även inkomst från utlandet), föräldrapenning, pension (ej barnpension), sjukersättning, sjukpenning, arbetslöshetsersättning, utbildningsbidrag avseende arbetsmarknadsutbildning och vårdbidrag för vård och tillsyn.

Vad händer om jag betalt för lite eller för mycket?

Visar det sig att de uppgifter om inkomst du lämnat till oss är lägre eller högre än den faktiska inkomsten så innebär det att kommunen i efterhand justerar barnomsorgsavgiften för kontrollåret. Har du betalt för lite får du en faktura. Om fakturan inte betalas inom angiven tid lämnas ärendet över till Svea fakturabolag/inkasso. Har du betalat för mycket barnomsorgsavgift för aktuellt kontrollår kommer vi att återbetala beloppet.

Vad har jag gjort för fel, när jag får en faktura?

Vanliga orsaker:

  • du har inte uppdaterat din inkomst
  • du har glömt ta med till exempel ob-ersättning, övertid eller bonus
  • det kan också bero på fel i placeringen av barnet

Jag kan inte betala min faktura – vart ska jag vända mig?

Om du inte kan betala hela fakturan på en gång, finns möjlighet att ansöka om att få en avbetalningsplan. Kontakta oss via emejl på avgiftskontroll@lomma.se om du vill ansöka om en avbetalningsplan.

Fakturan kan inte stämma – hur gör jag för att bestrida den?

Skriv till oss inom en månad från fakturadatum. Mejlet/brevet ska innehålla:

  • namn, personnummer, adress, telefon och e-post
  • fakturanummer, datum och belopp
  • vad du bestrider och varför
  • underlag som visar varför du tycker fakturan är fel

Skicka till:

E-post: avgiftskontroll@lomma.se

Brev: Lomma kommun, UKF-förvaltningen, 234 81 Lomma

Vi har separerat – vem ska betala fakturan/få tillbaka pengarna?

Fakturan/utbetalningen skickas till den som var fakturamottagare det år som kontrollen avser. Det är fakturamottagaren som ansvarar för att fakturan betalas. Vi kommer inte dela upp fakturan eller utbetalningen till olika mottagare.

Hur kommer jag i kontakt med er?

Skicka din fråga till avgiftskontroll@lomma.se.

Vi hanterar ärendena i den ordning de kommer in till oss. Under vissa perioder har vi många ärende och svaret kan då dröja.

Sidans innehåll