Systematiskt kvalitetsarbete

Skollagen ställer ett tydligt krav på systematiskt kvalitetsarbete. Även i läroplanerna uttrycks krav på att kvalitetsarbetet ska bedrivas på alla nivåer inom utbildningssystemet. Detta innebär att både huvudmän och enheter kontinuerligt ska planera, följa upp, analysera och dokumentera sitt arbete för att säkerställa en hög och likvärdig utbildningskvalitet.

Det nationella kvalitetssystemet är utgångspunkten i vårt systematiska kvalitetsarbete. Systemet är utformat av Skolverket 2023 för att följa upp och utveckla kvalitet och likvärdighet i Sveriges skolformer. Systemet består av nationella målsättningar, delmål, indikatorer och framgångsfaktorer som styr kvalitetsarbetet.

Skolformer i Lomma kommun som omfattas av detta är förskola, förskoleklass, grundskola, anpassad grundskola, fritidshem och SFI. Totalt berörs ca 4 000 barn, elever och studerande.

Roller och förväntningar

Huvudansvaret för kvalitetsarbetet ligger hos barn- och utbildningsnämnden, som tillsammans med förvaltningen, rektorer och pedagogisk personal arbetar för att bidra till likvärdighet och hög kvalitet i utbildningen. Huvudmannen har en central roll i att skapa förutsättningar för måluppfyllelse, bland annat genom att tilldela resurser.

Centrala funktioner i utvecklingen av det systematiska kvalitetsarbetet är skolchef, kvalitetsledare och verksamhetschefer som följer upp resultaten baserade på de nationella delmålen och indikatorer.

Dialog och verktyg

För att skapa en kultur av kontinuerligt lärande och utveckling krävs dialog och dokumentationsverktyg som stödjer dialog, reflektion och beslutsfattande.

Kvalitetsdialog och dokumentation är ryggraden i det systematiska kvalitetsarbetet i Lomma kommun som även betonar det lärande perspektivet.

Lärseminarium

Lärseminarium är en kvalitetsdialog där pedagoger, rektorer, kvalitetsledare och verksamhetschefer tillsammans reflekterar över resultaten från enheternas arbete och kopplar dessa till det pågående arbetet. Seminarierna är ofta tematiskt inriktade utifrån de nationella delmålen. Utöver detta sker löpande dialog, erfarenhetsutbyte, strategiska dagar i samband med att rektorer samlas tillsammans med verksamhetschef och kvalitetsledare.

Lärpromenad

Lärpromenader innebär att en grupp, till exempel bestående av rektorer, pedagoger och verksamhetschefer och kvalitetsledare, genomför observationer i verksamheten. Efter observationerna följer en reflektion kring mönster och möjliga förbättringsåtgärder.

Lärstämma

Lärstämman är en årlig kvalitetsdialog och sammanför barn-och utbildningsnämnden med den pedagogiska verksamheten för att diskutera insikter från Lärrapporten och skapa en plattform för förståelse, samarbete och den gemensamma riktningen.

Kvalitetsrapporter och Lärrapport

Kvalitetsrapporterna dokumenterar måluppfyllelse på enhetsnivå och identifierar utvecklingsområden. Lärrapporten sammanfattar huvudmannens övergripande analys och ger en helhetsbild av måluppfyllelse och kvaliteten i utbildningen.