Tåget började gå till och från Lomma
redan i slutet av 1800-talet.

Tåget – en modern historia

Svartvitt foto från Lommabanan 50-60-talet.

Att ta tåget framstår idag som ett modernt och hållbart sätt att resa på. Samtidigt är tågresande mellan Arlöv, Lomma och Kävlinge inget nytt fenomen. Lommabanan öppnades för trafik redan 1886 och det var ett stort lyft för Lomma som samhälle. Lommas stränder blev lättillgängliga, industin växte och boenden i Lomma kunde enklare pendla till arbete på annan ort.

Lommabanans ursprungliga sträckning går mellan Kävlinge i norr och Arlöv i söder och är 19 kilometer lång. För vidare resa mot Malmö sammankopplades, då som nu, banan med Södra stambanan i Arlöv.

1960 tog en resa mellan Lomma och Malmö 15 minuter enligt tidtabell och kostade 1,60 kronor. Det hände ofta att tåget fick stanna i Arlöv och invänta tåget från Lund som hade företräde.

Detta stopp gjorde att restiden inte sällan gick upp till 20-25 minuter. Idag kommer samma resa mellan Lomma och Malmö bara att ta sju minuter.

Tåget är inte bara snabbt. Det är även ett billigare och miljövänligare transportmedel än bilen. Den 13 december får du chansen att resa mer hållbart.

Välkommen ombord!

Kuriosa

1886 – Malmö-Billesholms järnväg invigs
1896 – Banan förstatligas
1933 – Banan elektrifieras
1983 – Persontrafiken läggs ned
2020 – Lomma station öppnar
2026 – Lommabana 2.0 Station i Alnarp och Flädie

  • Ingen giltig användare vald.

Sidansvarig: Ulrika Håkansson Ström
Senast uppdaterad: