Om du vill klaga på vård eller omsorg
som du eller någon annan får eller fått
i Lomma kommun,
kan du klicka på länken och
fylla i frågorna digitalt.

Lämna klagomål och synpunkter på vård och omsorg i Lomma kommun Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Synpunkter och klagomål

Två händer som visar tumme upp och tumme ner

Har du eller någon du känner stöd, hjälp eller omsorg från någon av Socialförvaltningens verksamheter? Här kan du lämna dina synpunkter, både positiva och negativa via ett digitalt formulär.

Dina åsikter är viktiga och hjälper oss att utveckla och förbättra våra verksamheter. Har du förslag på förbättringar, synpunkter, beröm eller kritik?

Då vill vi gärna att du hör av dig till oss. Nu kan du lämna dina synpunkter digitalt via länken nedan.

Lifecare är ett webbaserat IT-system som socialförvaltningen använder för att säkerställa att invånare får den hjälp de har rätt till. Naturligtvis kan du även fortsättningsvis lämna synpunkter direkt till ansvarig chef eller verksamhet. Alla synpunkter och klagomål, oavsett hur de inkommer, kommer registreras i IT-systemet.

Inkomna synpunkter och klagomål blir en allmän handling. Vid eventuellt utlämnande av allmänna handlingar görs alltid en kontroll om det finns uppgifter i handlingen som omfattas av sekretess. Det innebär att uppgifter som omfattas av sekretess inte kan återkopplas till rapportör i vissa fall.

Här kan du läsa med om allmänna handlingar och sekretess.

Vad händer sedan?

Alla inkomna synpunkter och klagomål registreras och följs upp. Du som uppgiftslämnare väljer själv om du vill ha återkoppling från verksamheten eller inte.

När du skickat in din synpunkt eller klagomål och angivit en e-postadress kommer du få ett bekräftelsemejl. Detta är enbart en bekräftelse på att vi mottagit rapporten och du kommer inte få en kopia på innehållet i den. Önskar du därför spara det du skrivit i rapporten behöver du spara ner detta på annat sätt innan du skickar in den till oss.

Den ansvarige chefen för den organisation du valt tar emot rapporten och utreder den i enlighet med våra rutiner. Har du önskat återkoppling kommer du kontaktas när utredningen är klar.

Hjälp med klagomål

Om du behöver hjälp att registrera din synpunkt eller klagomål kan du vända dig till respektive verksamhet som ger dig stöd alternativt till kommunens kontaktcenter.

Synpunkter eller klagomål på övriga verksamheter eller felanmälan, lämnar du som vanligt via LUKAS: lomma.se/lukas

Information om hur Lomma kommun behandlar personuppgifter: lomma.se/personuppgifter

  • Ingen giltig användare vald.

Sidansvarig: Johanna Bylander

Senast uppdaterad: