Lomma kommun

E-tjänster

Use Google to translate the web. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Elever med särskilda behov

Pojke

Förskolan, skolan och fritidshemmet ska ge alla barn möjligheter att utifrån sina egna förutsättningar få utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål.

Förskola när barn behöver särskilt stöd och stimulans

Om barnet är i behov av särskilt stöd, men ännu inte är placerat, ska placeringsassistent informeras. Är barnet redan placerat i förskola, kontakta förskolechef. Barnet ska då erbjudas plats där barnets behov bäst kan tillgodoses.

För- och grundskolan ska erbjuda inkluderande verksamheter och vara tillgängliga för alla samt stödja barnets/elevens möjligheter till en lärandemiljö som grundar sig på elevens enskilda behov.

Skola när elever behöver särskilt stöd och stimulans

Rektor har ansvar för att alla barn, utifrån sina förutsättningar, erbjuds en likvärdig utbildning. Särskilt stöd ska ges till de elever som har svårigheter med skolarbetet.

Om en elev behöver särskilda stödåtgärder utarbetas ett åtgärdsprogram, som följs upp av berörd skolpersonal. I detta arbete ska elev och föräldrar vara delaktiga.

Resurscentrum

Resurscentrum är en grupp specialister som kompletterar verksamheten i förskola och skola. I teamet finns specialpedagogisk, logopedisk, psykologisk, medicinsk och social kompetens samlad för att skapa en helhetsbild av barnets situation. Resurscentrum har bland annat särskild kompetens inom dyslexi och specialpedagogiskt utbildad personal för att möta barn och elever med hörselnedsättning. Särskilda behov kan till exempel handla om inlärningssvårigheter, funktionsnedsättningar och utvecklingsavvikelser.

Kontaktuppgifter

Lisa Granbom

Skoladministratör

040-641 14 40

Liz Karlstedt

Skoladministratör

040-641 13 33

Ingela Roxenby

Verksamhetschef Resurscentrum

0733-41 10 25

Sidansvarig: Ingela Roxenby
Senast uppdaterad: 2017-10-16