Artikeln publicerades 27 maj 2026

Ung omsorg uppskattat av både unga och äldre

En grupp ungdomar som sitter med äldre runt ett bord.

En ny utvärdering visar att satsningen med Ung Omsorg har blivit uppskattad av både äldre och ungdomar i Lomma kommun.

Sedan starten i januari 2026 har samarbetet mellan kommunen och Ung Omsorg blivit ett uppskattat inslag på flera av kommunens äldreboenden. Nu visar en ny utvärdering att satsningen inte bara skapar guldkant för de äldre – den ger också ungdomar värdefull arbetslivserfarenhet och ett ökat intresse för framtida arbete inom vård och omsorg.

— Det är väldigt glädjande att se så fina resultat. Rapporten ger en inspirerande och tydlig bild av vårt gemensamma arbete och de positiva resultat som samarbetet har lett till. Det inger både stolthet och framtidstro, säger Liselott Nilsson Klang, avdelningschef äldreomsorgen.

Verksamheten finns idag på äldreboendena Jonasgården, Orion, Strandängsgatan och Vega. Totalt arbetar 28 ungdomar i verksamheten och genomför sociala aktiviteter tillsammans med de äldre under helgerna.

Första steget in i arbetslivet

Syftet med satsningen har varit dubbelt: att skapa meningsfulla möten mellan generationer och samtidigt ge unga en första kontakt med arbetslivet. Rekryteringen väckte stort intresse bland kommunens ungdomar – totalt inkom 328 ansökningar till deltagartjänsterna.

För många av ungdomarna var detta deras allra första jobb och första arbetsintervju. I utvärderingen uppger samtliga ungdomar att arbetet har varit roligt och att de skulle rekommendera jobbet till en kompis. Alla svarande tror också att erfarenheten kommer göra det lättare att få framtida extrajobb.

Många beskriver hur arbetet har gjort dem tryggare, mer sociala och mer ansvarstagande.

”Jag har fått chansen att utvecklas som person. Jag vågar nu ta mer ansvar och initiativ.”

”Jag har blivit mer social med alla åldersgrupper och fått se att alla har en egen historia.”

Ökat intresse för äldreomsorgen

Ett viktigt mål med projektet har också varit att öka ungas intresse för vård- och omsorgsyrken – något som utvärderingen visar tydliga resultat kring.

Nästan 89 procent av ungdomarna uppger att de fått en mer positiv bild av äldreomsorgen genom arbetet och över 74 procent kan tänka sig att utbilda sig till ett vårdyrke i framtiden. Samtliga svarande kan dessutom tänka sig att arbeta extra inom vård och omsorg vid sidan av framtida studier.

Uppskattade besök hos de äldre

Även bland de äldre har verksamheten tagits emot varmt. Ungdomarna beskriver hur de äldre ser fram emot besöken, känner igen dem och uppskattar aktiviteterna och samtalen.

”De blir glada att vi kommer och frågar när vi kommer tillbaka nästa gång.”

Flera ungdomar berättar också att relationerna som byggs över tid blivit särskilt betydelsefulla.

Lomma kommun och Ung Omsorg har haft regelbundna uppföljningsmöten med boendena under våren för att utveckla verksamheten tillsammans och planera aktiviteter framåt.

Stort intresse inför framtiden

Efter den första rekryteringen står redan omkring 200 ungdomar i kö och hoppas få möjlighet att delta framöver. Förhoppningen är att satsningen ska fortsätta bidra både till ökad livskvalitet för äldre och till att fler unga får upp ögonen för äldreomsorgen som framtida arbetsplats.

Samarbetet visar hur möten mellan generationer kan skapa värde för både unga och äldre – och samtidigt stärka framtidens kompetensförsörjning inom vård och omsorg.

Läs mer om Ung Omsorg – ett samarbete för gemenskap mellan generationer