Artikeln publicerades 26 maj 2026

Lägre elnätsavgifter väntar när Kraftringens investeringar ger resultat

Under flera år har Kraftringen Nät genomfört omfattande investeringar i elnätet för att stärka kapaciteten, möjliggöra elektrifiering och säkra en stabil energiförsörjning i regionen. Nu börjar satsningarna ge resultat – och från den 1 juli 2026 sänks elnätsavgiften med cirka sju procent.

Lomma kommun är en av delägarkommunerna i Kraftringen och har tillsammans med övriga delägare och Kraftringen Nät arbetat långsiktigt för att skapa goda förutsättningar för både invånare och näringsliv.

De senaste årens investeringar har inneburit att tidigare kapacitetsbrister i stora delar har byggts bort. Det gör att elnätet nu står bättre rustat för framtidens behov, med kapacitet för nya bostadsområden, företagsetableringar och den fortsatta elektrifieringen av samhället.

– Det är positivt att de långsiktiga satsningarna nu ger effekt. Ett robust och modernt elnät är viktigt för både tillväxt och hållbar utveckling i vår region, säger Christoffer Akej, styrelseordförande i Kraftringen.

Kraftringen fortsätter samtidigt att utveckla det regionala energisystemet genom investeringar i bland annat mottagningsstationer, digitala styrsystem och modern teknik för snabbare avbrottshantering. Syftet är att stärka leveranssäkerheten och skapa ett mer hållbart och motståndskraftigt energisystem.

– Regionen växer och behovet av stabil energiförsörjning ökar. Genom de investeringar som nu genomförts har vi skapat bättre förutsättningar för fortsatt utveckling under lång tid framöver, säger Sezgin Kadir, vd och koncernchef för Kraftringen.

Den intensiva investeringsfasen väntas successivt minska under de kommande åren, vilket möjliggör fortsatt lägre elnätsavgifter framöver.