Med fokus på ekonomin

Siffror

Vi börjar summera siffrorna för år 2022 och för Lommas del ser det åter ut som ett ekonomiskt överkomligt år. 128 miljoner kr i överskott, gentemot 30 mkr som är målet ett år när ekonomin går bra. Vi vet dock att 2023 kommer att se annorlunda ut.

Många av oss kikar på elmätaren flera gånger om dagen och vi klär på oss några extra tröjor och strumpor hemma. Torktumlaren får vila några månader. Så är det också för Lomma kommun. Såväl nytt pensionsavtal som högre elkostnader, inflation och räntehöjningar kommer att påverka oss som privatpersoner, företagare och kommunanställda nästa år. Alla kommer att behöva dra sitt strå till stacken. Men för Lomma kommuns finanser behöver vi inte vara oroliga, vi kommer att gå starkt igen.

Det vi behöver vara oroliga för är de klyftor som ofta breddas mellan människor i knapra tider. Det är det vår budget går ut på i år. Vi vill säkra att den ekonomiska krisen inte spär på klyftorna mellan oss invånare, se till att barnen har rätt till vad de behöver, och få ordning på äldreomsorgen. Vi gör det dels genom att istället för ett överskottsmål sikta på att få en budget i balans. Vi ska som sämst och bäst få ett nollresultat.

Den riktning vi tar i vår skuggbudget är att sänka avgifter. Vi vill sänka avgifter för verksamheter som är prioriterade behov hos våra invånare. Gymnasieeleverna ska ha lunch oberoende av familjens ekonomi. Barn och ungdomar behöver undervisning på kulturskolan, och detta behöver vi se till att familjen inte prioriterar bort på grund av ekonomiska incitament.

Utöver det vill vi att förskolorna är välbemannade med lägre antal i barngrupperna för att föräldrar ska känna sig bekväma att lämna barnen i tider när man behöver arbeta mer. Likaså behöver skolan vara en plats för både undervisning och hälsa där samhället tar sitt ansvar när signalerna om barnens ökade psykiska ohälsa och skolstress.

Detta är några av de satsningar och begränsningar som vi i Socialdemokraterna i Lomma vill se under 2023!

Till alla er som röstade på oss i kommunvalet: VI kommer göra allt för att fortsätta vara den konstruktiva opposition som vi är. Vi kommer att prioritera att det fattas rätt beslut för Lomma, och högljutt protestera när besluten är i den andra riktningen.

Per Bengtsson

Kommunstyrelsens 2:e vice ordförande (S)