Datum:

Årsredovisning 2021

Mynthögar som gror

Så var det dags för kommunalt bokslut. Det är det politiska ärende som vi från oppositionen brukar beteckna som årets viktigaste ärende. Vi ska visa att alla mynt har minst två sidor.

Så precis som ni läser den politiska majoritetens framhävande av vad som varit bra, så läser ni här min syn på saken som oppositionsråd, med framhävande av vad som kunde bli bättre. Men givetvis är det positivt med allt som är bra.

Vi är lika nöjda som majoriteten med återtaget av de särskilda boendena. Som vi har kämpat i många år för att det ska hända. Även om det finns gott om problem fortfarande så äger Lomma kommun numera rådigheten över verksamheten. Vi kan förändra den med rätt vilja och rätt medel.

Vi är inte lika nöjda med inriktningsbeslutet att riva och bygga nytt kommunhus. Vi tycker att den gröna kommunen borde hushålla med fastigheterna och i stället renovera och göra bättre. Men riva ser vi inte som rätt väg.

Vi är nöjda med etableringen av Linnnéaskolan. Vi är inte nöjda med nedläggningen av Bildrikes förskola eller hoten mot att lägga ner Alnarps och Tulpanens förskola. Detta är ett resultat av att befolkningen med småbarnsfamiljer sjunker. Det krävs politiska visioner för att få en jämn befolkningsstruktur!

Vi är aldrig nöjda med att kommunen går med stora överskott. I år har vi löst in pensionspengar – vilket är bra – men även utan att ha gjort det så hade man sett att det finns mycket mer pengar i den kommunala kassen än vad vi sätter sprätt på.

Alla dessa värden får ni höra mer om när ni lyssnar på kommunfullmäktiges debatt den 21 april, antingen i kommunhuset eller på lomma.se, via webb-tv.

De andra värdena som jag just nu tänker på när jag tänker tillbaka på 2021 med pandemi och allt, är hur fina vi är mot varandra i den här kommunen. Samtidigt som jag läser i trygghetsrapporter om att de största problemen mot att känna trygghet är ungdomsgäng, mopedkörning och nedskräpning. Det är saker som jag vet att vi som samhälle kommer att lösa. Genom att prata med varandra, fortsätta visa respekt och bry oss om varandra. Oavsett vad vi tycker i ideologi eller fördelningspolitik.