- Startsida
-
Kommun och politik
-
Ekonomi
-
E-faktura till privatpersoner
E-faktura till privatpersoner
En e-faktura är en elektronisk faktura som kommer direkt till din internetbank. På det viset sparar du papper och miljö samtidigt som det blir enklare. Du får din faktura snabbare och betalningsinformationen fylls i automatiskt på internetbanken.
Fakturor utställda med betalning till bg 5678-4820 är möjliga att koppla till e-faktura.


Kan jag få e-faktura? Hur gör jag?
E-faktura kan användas av privatpersoner som har internetbank. För att få e-faktura måste du vara kund i en bank som kan ta emot e-fakturor och samtidigt måste du ha en betaltjänst via din internetbank.
Du anmäler att du vill ha e-faktura från Lomma kommun på din internetbank. Via din internetbank letar du upp anmälan för elektronisk faktura och följer instruktionerna för anmälan. Fyll i formuläret som finns i internetbanken. Om du betalar maka/makes fakturor måste du komplettera med fakturamottagarens namn och personnummer. Nästa faktura du får från Lomma kommun blir då en elektronisk faktura.


Varför ska jag välja e-faktura?
- E-faktura är både enklare och säkrare då uppgifter som OCR-nummer, förfallodatum och belopp är förifyllda på internetbanken. Du behöver bara godkänna fakturan för att den ska betalas på rätt dag och till rätt konto.
- E-faktura är mer miljövänligt då den minskar användningen av papper, kuvert och distribution av pappersfakturor.
- E-fakturan sparas i din egen internetbank och du har överblick över dina räkningar.


Hur vet jag att jag fått en elektronisk faktura till min internetbank?
Du måste regelbundet kontrollera din internetbank om du har några elektroniska fakturor som kommit för betalning.


Får jag pappersfaktura?
Nej, när du är anmäld till elektronisk faktura får du inte längre några pappersfakturor från Lomma kommun, men du kan alltid skriva ut eller spara ner din e-faktura.


Vilken information får jag på den elektroniska fakturan?
Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.


Kan jag kombinera elektronisk faktura med autogiro?
Ja, det går bra.


När får jag den elektroniska fakturan?
Den elektroniska fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle fått pappersfakturan.


Vad händer om jag missar att betala?
Om du missar att betala din elektroniska faktura skickar Lomma kommun en påminnelse på papper.


Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten elektronisk faktura från Lomma kommun


Hur avanmäler jag mig från elektronisk faktura?
Via din internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura, där följer du instruktionerna för avanmälan.


Vart vänder jag mig om jag har frågor om elektronisk faktura?
Har du frågor om betalningen, kontakta din internetbank.
Har du frågor om innehållet i fakturan kontaktar du Lomma kommun, handläggare som står på fakturan.


Varför ser jag inte mitt personnummer i anmälningsformuläret?
Det hämtas automatiskt från internetbanken och finns där även om du inte ser det, fältet är blåmarkerat med texten personnummer.
Sidansvarig: Mailinda Forsberg
Senast uppdaterad: