Datum: | Nyheter: Utbildning & barnomsorg
Extra satsning på läsning i skolorna
Studier visar att svenska elevers läsförmåga försämras. Lomma kommuns skolor genomför nu en extra satsning på läsning i skolorna. Satsningen görs både med hjälp av statsbidrag och egna medel.
Läsning har många positiva effekter för både vuxna och barn. Att läsa böcker stimulerar vår fantasi, kreativitet och empati. Läsförståelsen påverkar också möjligheterna att tillägna sig kunskaper i alla skolämnen genom hela skoltiden. Redan under de första skolåren behöver eleverna få möjlighet att utveckla en djupare förståelse för olika typer av texter.
Kommunens skolor har under 2024 fått statsbidrag på 2,1 miljoner kronor för att köpa tryckta läroböcker till grundskolan och anpassade grundskolan. Skolorna har själva köpt in läroböcker för samma belopp eller mer, vilket innebär att skolorna vid årets slut har investerat minst 4,2 miljoner kronor i läroböcker.
Satsningen görs i en samtid då svenska elevers läsförmåga minskar. Den senaste PISA-studien som publicerades i december 2023 (PISA 2022), visade till exempel att svenska 15-åringar hade tappat i läsförståelse jämfört med 2018. Den senaste PIRLS-studien från 2021 visade att läsförmågan hos svenska elever i årskurs 4 hade gått ned sedan den förra undersökningen.
För oss är det viktigt att satsa på just läsning, då vi vet att detta är en framgångsfaktor för att tillgodogöra sig alla skolämnen och utvecklas på så många plan, säger Susanne Haglind, verksamhetschef för grundskolan.
Skön- och facklitteratur
Utöver tidigare nämnda inköp har grund- och förskolan köpt in skön- och facklitteratur för statsbidrag på 460 000 kronor. Grundskolan har dessutom gjort en extra satsning på inköp av litteratur för 150 000 kronor till sina skolbibliotek för att ytterligare stimulera läsning bland våra elever.
Denna satsning kommer lägligt då rektorerna har initierat en extra satsning på läsning i våra skolor. Alla elever från och med årskurs 4 har nu 20 minuter läsning i veckan på sina scheman, där fokus ligger på läsning i alla dess former.
Studier
PISA är en internationell studie som undersöker 15-åringars kunskaper inom läsförståelse, matematik och naturvetenskap. PISA står för Programme for International Student Assessment.
PIRLS är en internationell studie som mäter elevers läsförståelse och attityder till läsning i årskurs 4. PIRLS står för Progress in International Reading Literacy Study.
Sidansvarig: Susanne Haglind