Datum: | Nyheter: Utbildning & barnomsorg
Temadag med fokus på skolutmaningar och förbättrad dialog
Lomma kommun samlade den 12 november skolledare, förvaltning och politiker för en temadag med fokus på framtidens utmaningar inom skola och förskola. Syftet med dagen var att påbörja ett långsiktigt arbete för att möta demografiska förändringar och att utveckla dialogen med vårdnadshavare och elever.
Temadagen handlade om tre huvudområden: demografiska förändringar, behovet av en starkare medborgardialog och hur skolans uppdrag utvecklas. Diskussionerna grundade sig i insikten att kommunen måste anpassa sin verksamhet till nya förutsättningar, där minskat barnafödande och ekonomiska utmaningar är centrala faktorer.
Det handlar om hur vi ska möta demografin och om hur vi ska gå mot mer medborgardialog. Den här dagen är ett viktigt verktyg för oss i vår strävan att utmejsla möjliga vägar. Men det är inte det sista tillfället utan jag ser att detta är startskottet på något nytt för oss, säger Fredrik Karström (M), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.
Utredningar om förskolan
Under hösten pågår en utredning om anpassningar i förskoleorganisationen. Vårdnadshavare har bjudits in till dialogmöten och deras synpunkter har vägts in i utredningen. Den 19 november presenteras utredningen för politikerna i barn- och utbildningsnämnden. Den 10 december kan beslut om anpassningar och en ny organisation för förskolan komma att fattas i nämnden.
Bakgrunden är att antalet barn i kommunen är betydligt färre än vad prognoserna sade.
– Om vi hade vetat vad vi vet nu för två år sedan, så hade vi redan då lagt ett större utredningsuppdrag. Men vi var fortfarande försiktigt positiva till framtida förändringar i både barnafödandet och byggprojekten, säger Fredrik Karström.
Ökad medborgardialog
Att bjuda in vårdnadshavare till dialogmöten innan beslut fattats är en pusselbit i att utveckla medborgardialogen. Under temadagen framkom också vikten av transparens och öppenhet gentemot kommuninvånarna. Det planeras därför för fortsatta forum för dialog, med syfte att ge både vårdnadshavare och elever möjlighet att påverka.
Det handlar om att sätta medborgaren i fokus och jobba med någon form av medborgarinflytande. Vi har sett att det behövs, speciellt i stunder då verksamheten behöver anpassas till nya villkor. Sedan har Sveriges kommuner och regioner, SKR, också gjort bedömningen att landets kommuner måste bli bättre på medborgarinflytande via medborgardialoger, säger Roberto Citterio, förvaltningschef.
Vi ser ett växande behov av att involvera fler intressenter i processen och skapa en bättre förankring kring de frågor vi jobbar med. Vi har förskoleråd och skolråd där vårdnadshavare kan delta. Vi behöver växla upp hur vi använder de forumen så att fler vårdnadshavare känner att det är värt att gå dit. Att de känner att det både ger någonting och att de kan känna att deras åsikter kan förmedlas vidare, säger Fredrik Karström.
Sedan har vi elevernas perspektiv och där bedömer jag att vi har en spännande resa framför oss. Inte minst på högstadierna så finns det elevråd med väldigt duktiga elever som har kloka åsikter som vi också kan väva in i våra processer.
Under november har kommunen för första gången bjudit in till centrala skolråd. Där träffar representanter för de olika förskole- och skolråden politikerna tillsammans med centrala personer på förvaltningen.
Detta är ett sätt att visa en lyhördhet för att vi behöver bli bättre på dialog, men också att vi vill lyssna in vilka tankar och idéer som finns kring hur vi kan förbättra dialogerna, säger Fredrik Karström.
Fortsatt bra kvalitet
Under temadagen diskuterades även hur verksamheterna ska kunna fortsätta hålla en bra kvalitet, med de utmaningar som finns. Trenden med minskat barnafödande delar Lomma med andra kommuner. Men det som är unikt för Lomma är enligt Fredrik Karström utbildningskvaliteten.
Vi har bland den högsta andelen behöriga lärare i Sverige och våra elever presterar på topp år efter år. Det är ett kvitto på alla de satsningar vi har gjort. När ett lägre antal barn och elever kommer upp i vårt utbildningssystem behöver vi sätta fokus på det vi ser gör skillnad. Det är inte nödvändigtvis att det ska vara små klasser utan att det finns en utbildad lärare i klassrummet som möter törstiga elever som vill ha kunskap, säger Fredrik Karström.
Vi har en fantastiskt god kvalitet på vår undervisning och på lärmiljön som vi erbjuder våra elever. Det kommer vi ha i framtiden också. Det vi måste vara noga med är personalens kompetens, lärarskickligheten och rektorsskickligheten. Vi behöver vara en attraktiv arbetsgivare för att behålla kompetensen, säger förvaltningschef Roberto Citterio.
Sidansvarig: Roberto Citterio