Datum: | Nyheter: Utbildning & barnomsorg, Bygga bo & miljö
Workshopserie för att involvera barn i samhällsbyggnadsprocessen
Hur samlar vi in barns åsikter i planprocesser och inför byggprojekt? Detta söker två Alnarpsstudenter svar på i sin mastersuppsats. I veckan träffade de barn från Trollets förskola och Domedejla förskola i en workshop för att skapa medborgardialog.
Enligt forskning involveras barn i förskoleåldern sällan vid medborgardialoger. En anledning är svårigheter att få fram deras åsikter på grund av deras låga ålder. Detta vill blivande landskapsarkitekterna Malin Wiedewilt och My Malmberg ändra på. I deras masteruppsats ”Att prata landskap med barn” dyker de ner i medborgardialoger med barn, och hur man kan involvera små barn i åldrarna 3-5 år, vilket oftast är något som uteblir vid fysisk planering.
Under hösten träffar de barn från uteavdelningen på Trollets förskola och barn från Domedejlas förskola för fyra workshops.
Vi tror att barnens medverkan kommer att visa att de kan föra sin talan. Förhoppningen är att detta kan bli ännu en metod som alla kommuner i Sverige kan ha nytta av när de ska involvera unga medborgare vid exempelvis planprocesser, säger Malin Wiedewilt.
Vi hoppas på att kunna visa på att även lite investering i tid att involvera barnen i medborgardialog kan ge betydande resultat, säger My Malmberg.
Varför är det viktigt att inkludera barn i samhällsbyggnadsprocessen?
Det är lag att alla medborgare som blir berörda av en förändring av deras närmiljö ska bli hörda och få föra fram sina åsikter. Idag skapar kommuner medborgardialoger antingen via workshop eller genom verktyget ”barnkonsekvensanalyser”, ett verktyg som ofta används kommunalt för att belysa hur barn blir påverkade, säger Malin Wiedewilt.
Flera olika verktyg
Barn som går i skolan kan ofta föra fram sina åsikter genom väl grundade argument. Med barn i förskolan är det viktigt att träffa barnen och att ta hjälp av flera olika verktyg för att förstå vad de tycker. Det kan vara:
- Teckningar
- Foton
- Rundvandringar
En viktig del är att ta reda på vad de tycker om med platsen, men också vad de inte gillar och vad de saknar, säger Malin Wiedewilt.
Med vår masteruppsats undersöker vi hur det går att ta vara på och omvandla barns tankar och åsikter om platser till ett handfast material att föra vidare genom hela projektprocessen, säger My Malmberg.
Studenterna träffade barnen i Plommonskogen där barnen fick dela med sig av sina åsikter. Sedan ska de träffa barnen en gång till för att utvärdera arbetet och barnen får visa hur även små barn kan föra fram sina tankar i samhällsbyggnadsprocessen.
Johanna Hallberg, rektor på Domedejlas förskola, tycker att det är ett viktigt projekt.
Vi har valt att delta i projektet eftersom förskolan alltid strävar efter att lyfta fram barnens röster. Det är viktigt att ge barn möjlighet att påverka, och det finns mycket forskning som visar på betydelsen av detta. Att lyssna på barnens åsikter ligger också i linje med barnkonventionen och förskolans grunduppdrag, som tydligt betonar barns rätt att bli hörda och att deras perspektiv ska tas på allvar, säger hon.
Sidansvarig: Thomas Kvist