Datum: | Nyheter: Utbildning & barnomsorg
Utbyte med skolaktörer ska höja kvaliteten ytterligare
Under augusti deltog vi i en kvalitetsdialog med Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM). Syftet är att fortsatt ge barn i förskolan och elever i grundskolan bästa möjliga utbildning.
Detta frivilliga initiativ erbjuds alla som ansvarar för skolor i landet. För Lomma kommun deltog representanter från:
- Förvaltningsledningen
- Verksamhetschefer för förskola, grundskola och kostenhet
- Centrala barn- och elevhälsan
- Politiska företrädare från barn- och utbildningsnämnden
Syftet med dialogen
Tillsammans med Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten analyserade vi förutsättningar och identifierade styrkor och utmaningar i våra verksamheter. Fokus låg på hälsofrämjande lärmiljöer och kompetent ledarskap. Det gav oss en tydlig bild av var vi står och hur vi kan utvecklas.
Syftet är att skapa en så bra verksamhet som möjligt för barnen och eleverna. Vi har en välfungerande verksamhet och arbetar för att gå från "great" till "excellent", säger Roberto Citterio, förvaltningschef.
Fortsatt utveckling
Betygsresultaten i kommunens skolor är starka och enkäter visar att vårdnadshavare är nöjda. Dessutom trivs våra medarbetare.
Genom att sätta nya mål och finjustera insatserna på enhetsnivå, kan vi fortsätta leverera hög kvalitet. Vi arbetar också aktivt med att säkerställa likvärdighet inom våra verksamheter. Skillnader mellan skolor och förskolor minimeras genom ett ständigt utvecklingsarbete, säger Roberto Citterio.
Ledarskap och forskning i framkant
Vi satsar på ledarskapet för att driva utvecklingen framåt. Genom samarbetet "International School Leadership" (ISL) från Kanada, får våra chefer ta del av den senaste forskningen om framgångsrik skolverksamhet. Det finns även en kommunövergripande satsning på ledarskap för alla kommunens chefer i form av Försvarshögskolans koncept ”Utvecklande Ledarskap”.
Ett exempel är att ersätta traditionella lektions- och verksamhetsbesök med så kallade "learning walks". Här gör skolledare och pedagoger korta, strukturerade observationer i klassrummen för att främja dialog och utveckling av undervisningen. Målet är att stärka lärmiljön och bidra till långsiktig skolutveckling.
Satsningen på chefer och ledare gynnar alla medarbetare i organisationen, vilket i sin tur gynnar alla barn och elever.
Alla ska lyckas
Kvalitetsdialogen gav värdefulla insikter och en tydlig bild av verksamheternas styrkor och utmaningar. Arbetet fortsätter nu med att utveckla våra verksamheter ytterligare.
Vi ser fram emot att stärka våra skolor och förskolor tillsammans med Skolverket och SPSM. Vårt mål är att skapa bästa möjliga förutsättningar för barn och elever att lyckas, säger förvaltningschef Roberto Citterio.
Sidansvarig: Roberto Citterio