Datum: | Nyheter: Omsorg & hjälp, Övergripande
Förändrad fakturering för insatser inom vård och omsorg
.jpg)
I mars 2023 sker en förändring kring faktureringen för alla som har avgiftsbelagda insatser inom vård och omsorg i Lomma kommun. Alla som berörs av detta får i dagarna ett brev med information om förändringen skickat till sin hemadress.
Vi jobbar för att förbättra våra processer och system kring fakturor. Vi tror att detta kommer att förtydliga och förenkla faktureringen och fakturan för dig som fakturamottagare. Exempel på insatser som detta handlar om är omvårdnad, trygghetslarm, hjälpmedelsabonnemang, korttidsvistelse, särskilt boende, ledsagning och avlösning i eller utanför hemmet.
Med start i mars 2023 kommer du att märka följande:
- Vi kommer att gå från två månaders eftersläp av faktureringen till en månad.
- Detta innebär att du kommer att få två fakturor under mars månad.
Idag debiterar vi två månader i efterhand. De insatser du har i januari månad faktureras du för först i mars månad. Detta har skapat många frågor och upplevd sämre service för er fakturamottagare.
För att minska eftersläpet kommer vi behöva fakturera för dubbla månader under mars. Du kommer som fakturamottagare att få två fakturor i mars. En faktura för insatser som utförts i januari och en faktura för insatser som utförts i februari månad. Därefter kommer du från april, få en faktura varje månad som avser föregående månads insatser.
Dela upp betalning
Vi förstår att detta kan vara en tuff övergång för många. Därför erbjuder vi er som vill, att dela upp betalningen. Du kan välja att fördela fakturan för januari över 3, 6, 12, 18 eller 24 månader. En avbetalning innebär inga extra kostnader.
Mer om detta kan du läsa på sidan om avgifter för vård och omsorg. Där finns också svar på vanliga frågor om förändringen.
Undrar du något utöver detta? Ta gärna kontakt med vårt Kontaktcenter, så hjälper våra medarbetare där dig. Kontaktcenter når du på telefon 040-641 10 00 eller via mejl info@lomma.se.
Sidansvarig: Johanna Bylander