Datum: | Nyheter: Utbildning & barnomsorg

En dag på förskolan

Ett barn drar sig upp i ett klätternät medan två andra barn gungar i bakgrunden.

En dag på Skeppets förskola innehåller både pedagogik och lek. Foto: Christian Almström

Vi lämnar barnen på morgonen och hämtar igen efter jobbet. Men hur ser en dag på förskolan egentligen ut? Vi hälsade på en av avdelningarna på Skeppets förskola i Lomma för att skapa oss en uppfattning.

Barnfingrar pillar på ett gosedjur.

07.30: Dagen inleds med sagoläsning eller lugna egna aktiviteter. En av avdelningarna på förskolan har haft öppet sedan kl. halv sju. De övriga öppnar en timme senare. När barnen kommer på morgonen ges tid för dem så att de kommer väl in i gruppen och får det avsked från vårdnadshavarna som är viktigt för barnen. Alla barn bemöts utifrån sina behov och förutsättningar och det är viktigt att varje barn känner sig välkommet – varje dag. När klockan närmar sig åtta hjälper barnen till att duka för frukosten.

En barnhand lyfter en sked med gröt ovanför en tallrik.

08.00: Frukosten består denna dag av mannagrynsgröt med sylt och mjölk, bröd och knäckebröd, gurka, mjölk och vatten. Det finns alltid viktig tid för nyfikna frågor. Ibland har barnen varit med om något spännande eller något som är riktigt viktigt för dem. Det är viktigt att få berätta och bli lyssnad på och bli bekräftad av pedagoger och kompisar.

Fyra barn leker i bakgrunden.

08.47: Efter frukost är det fri lek som gäller. På den här avdelningen går förskolans äldre barn. I Lomma kommuns förskolor är det cirka 20 barn per avdelning för de äldre barnen, medan avdelningar för de lite yngre barnen har cirka 14 barn i gruppen. Det är tre pedagoger per grupp.

En pedagog tittar vänligt på en grupp barn som syns bakifrån..

09.15: De sista barnen kommer till förskolan cirka klockan nio. Nu är det dags att samla hela gruppen. Med hjälp av bilder gås dagen som kommer igenom. Vilka kompisar är på förskolan och vilka är hemma? Denna dagen hade barnen mindfulness, eller närmare bestämt fruktmindfulness. Till lugn musik samlas de i samlingsringen. Med hjälp av att lyssna och att känna sin andning ska de försöka hitta ett lugn i sig själva. Barnen blundar för att uppleva med flera sinnen. Alla barn får en bit frukt som de ska känna och lukta på innan de ska smaka. Denna stund avslutas med en kompiskram, där alla barnen kramas och får veta att de är viktiga stjärnor. Barnen hade också fått ett brev i brevlådan från sina kompisar Teddy och Lovisa, Kanin och Igelkott.

Ett barn sitter i knät på en pedagog framför ett fat med frukt på och tända ljus.

09.36: Efter samlingen delas barnen in i mindre grupper med var sin pedagog utifrån den planerade undervisningen. I mindre grupper är det lättare att barnens röster, tankar och önskemål uppmärksammas och bekräftas. Förskolan har barnets trygghet, delaktighet och värdegrund som grund. Personalen lägger upp verksamheten med tonvikt på språk, hållbarhet och närvarande och lustfylld lek. Den planerade undervisningen har en röd tråd och barnen har stor del i uppbyggnaden av lärmiljön både inne och ute.

Fyra barn målar pappersstjärnor i olika färger med penslar.

10.04: Nu har pedagogerna en del av den planerade undervisningen. De visar och pratar med barnen om vad man ska göra i de olika grupperna och var de ska samlas. Det kan t.ex. vara vid tre olika bord för att skapa, eller två grupper inomhus och en grupp som har undervisning utomhus. Den här dagen får barnen skapa stjärnor som symboliserar att de är stjärnor, som det stod i brevet barnen fick i brevlådan.

Barn springer över en gräsmatta.

10.29: Efter att barnen har skapat stjärnor går de ut och har mer motoriskt rörliga lekar i de olika lärmiljöerna utomhus. Pedagogerna deltar och stödjer leken. Om kommunikationen brister mellan barnen finns pedagogerna nära och kan till exempel hjälpa dem att föra leken vidare eller tillföra utvecklande material. Den pedagogiska verksamheten bedrivs utifrån läroplanens mål och de mål som förskolan valt att fokusera på. I år fokuserar Skeppets förskola på barnens relationella lek, delaktighet och förskolans demokratiska uppdrag.

Barnhänder skär kokt potatis med kniv och gaffel.

11.30: Idag serveras fisk, potatis, kall sås och morötter till lunch. Vid måltider är barnen delade i tre grupper vid tre bord med en pedagog vid varje bord. Förskolan har undervisning genom hela dagen, även vid matsituationerna. Ett exempel på det kan vara kommunikation med planerade samtalsämnen, återkoppling till förmiddagen eller saker som är aktuella för barnen. Barnen övar sin motorik genom att lägga upp och äta med bestick och skicka maten till varandra. Att vänta på sin tur är också något barnen övar på under lunchen.

Barn ligger och vilar på en filt

12.15: Efter lunch har gruppen en lugn stund med vila och högläsning. Om barn har behov av lite mer avskildhet kan de ibland erbjudas egen saga digitalt på Ipad med hörlurar. Speciellt för den här avdelningen är att barnen tar del av mindfulness. Det ger barnen kunskap om hur de kan hitta lugn och ro på olika sätt. De får lära sig att lyssna på sin andning och uppleva med alla sina sinnen. Mindfulness gör alla barn och pedagoger tillsammans vilket skapar en vi-känsla och tillhörighet för barnen. Alla är betydelsefulla och en del i ett sammanhang. Efter vilan får barnen välja aktivitet i de olika lärmiljöerna utomhus eller inomhus.

Leksakskakor ligger på en bricka med två barn som sitter vid ett bord och äter i bakgrunden.

14.30: Barnen äter mellanmål. Denna dagen serverades smörgås, grönsak till det och mjölk och vatten att dricka. När vädret tillåter äter avdelningen gärna mellanmålet utomhus.

Barn leker på en grön kulle.

15.26: På eftermiddagen leker barnen ofta utomhus på gården med de olika lekredskapen och i lärmiljöerna som erbjuds. Hela förskolan är tillsammans de sista timmarna, fördelade på de stora ytorna, och barnen får tillfälle att leka med kompisar från andra avdelningar. Verksamheten är organiserad så att det hela tiden är tydligt var en vuxen finns och barnen känner trygghet i att de kan gå till en vuxen vid behov. En god struktur som är väl känd för alla ger barnen trygghet.

En klätterställning där ett barn drar sig upp i ett nät och två barn gungar suddigt i bakgrunden.

17.30: Förskolan bedriver oftast verksamhet utomhus tills de sista barnen går hem och förskolan stänger. Den sista timmen innan stängning samlas barn och pedagoger på en lite mindre förskolegård mellan byggnaderna. Här finns återigen tillfälle att möta och leka med kompisar från andra avdelningar. Om vädret inte är helt tillfredsställande för utestängning samlas alla på en avdelning som är öppning/stängningsavdelning.

  • Ingen giltig användare vald.

Sidansvarig: Eva Dahlberg

Navigera vidare

Arkiv