Datum: | Nyheter: Näringsliv & arbete, Kommun & politik

Varning för bluffakturor och andra bedrägerier

Polisemblem på ärm

Just nu får polisen in många anmälningar om falska fakturor. Var vaksam och bestrid om du känner dig tveksam!

Ett flertal konsumenter i kommunen har nyligen fått brev med fakturor från ett företag som avser betalning för arbete som har utförts och betalats för flera år sedan. Företaget hävdar att rot- eller rutavdrag har avslagits. Det förekommer även hot om tingsrätt och förfallodatumet är kort.

Elin Fexner, konsumentvägledare

Vi frågade kommunens konsumentvägledare Elin Fexner vad man som privatperson kan göra om man har fått en felaktig faktura:

Det råd jag som konsumentvägledare kan ge är att bestrida fakturan skriftligt:

När du bestrider en faktura är det viktigt att du kontaktar företaget skriftligen så att du kan bevisa att du har protesterat och inte bara struntat i att betala. Du kan till exempel skicka ett mejl. Skickar du brev är det bra om du skickar brevet rekommenderat så att du kan bevisa att du har bestridit fakturan. Kom ihåg att ta ett foto eller en kopia på ditt bestridande.

Du behöver inte skicka med fakturan när du bestrider. Vill du skicka fakturan till företaget bör du skicka en kopia och behålla originalfakturan själv.

Så bestrider du

I meddelandet till företaget behöver du ange nummer, belopp och datum på fakturan som du anser är felaktig. Du kan använda texten nedan som underlag om du vill:

  • Angående er faktura [ange fakturanummer, belopp och datum]
  • Jag bestrider ert krav på betalning för ovanstående faktura, eftersom... (förtydliga varför du tycker att fakturan är felaktig)
  • (Ditt namn och kontaktuppgifter)

Om du får krav på en faktura som du anser felaktig/falsk/ogrundad:

  1. Bestrid
  2. Kolla med Skatteverket (om det gäller rot- eller rutavdrag som avslagits)
  3. Polisanmäl (ifall hot förekommer)

Ett företag kan inte friskriva sig, det vill säga avtala bort eller avsäga sig ansvar, om ett rot- eller rutavdrag avslås. Det ses som oskäligt avtalsvillkor, företaget kan inte lägga hela ansvaret på dig som konsument.

Företaget har skyldighet att kontrollera om deras arbete berättigar till rot- eller rutavdrag innan arbetet påbörjas och de ska vara tydliga och ha ordning på sina papper.

Du som konsument kan alltid se till att ha skriftligt avtal. Verkar det diffust eller otydligt, be om att få ett nytt avtal/offert.

Läs mer på:

Bestrida felaktig faktura |Konsumentverket (hallakonsument.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Fakturabedrägeri | Polismyndigheten (polisen.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

  • Ingen giltig användare vald.

Sidansvarig: Elin Fexner

Navigera vidare

Arkiv