Lomma kommun

E-tjänster

Use Google to translate the web. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Datum: 2019-02-11 16:16 | Nyheter: Utbildning & barnomsorg

Elever fick göra egna spelkontroller

Spelkontroll framför laptop

Programmering är ett ämne på frammarsch i skolorna. I ett nytt ämnesövergripande projekt på Löddesnässkolan i Bjärred har eleverna inte bara programmerat egna enkla versioner av dataspel – de har även tillverkat sina egna spelkontroller.

Under de senaste fem veckorna har 44 elever i årskurs 3 skapat kontrollerna i ett samprojekt mellan flera olika ämnen. I ämnet bild har de skissat och skapat designen till sina kontroller. I matematiken har de programmerat spel i programmet Scratch. Under NO-lektionerna har de undersökt vilka material som leder ström och lärt sig om magnetism. Själva kontrollerna har sedan tillverkats på lektionerna i textilslöjden eller träslöjden. Bland annat har en speciell tråd som leder ström använts.

Läraren Anna Rosenqvist ser flera fördelar med projektet.

– Det är positivt att knyta ihop ämnena, programmering går att jobba med på flera olika sätt och här leder det till något konkret. Samtidigt ger det bra effekt på de elever som älskar slöjd och att pyssla. De tyckte genast att programmering blev roligt också, säger hon.

Spelkontrollerna har sex funktioner (knappar), vilket räcker gott till att spela spel som Pac-Man och Tetris. Här på klassens blogg finns korta filmer på några spelfunktioner som eleverna skapat under projektet som de kallar Makey Makeylänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Med hjälp av kontrollerna och Makey Makey har eleverna i årskurs tre också berättat för sina fadderbarn i F-klassen om vilka material som leder eller inte leder ström. Tanken är nu att projektet ska få en uppföljning för de elever som går i årskurs 3 nästa läsår.

  • Ingen giltig användare vald.

Sidansvarig: Barbro Lindberg